Skip to main content

Kanske har du många gånger hört begreppen kundresan och inbound marketing i olika marknadsföringssammanhang. Men vad betyder de egentligen? Och hur kan det vara positivt för mitt företag? I den här korta artikeln tar vi upp det.

Vad menar man med kundresan?

Kundresan är det förändring en person gör från att ha ett litet intresse för en viss produkt eller tjänst, till att bli en lojal kund till företaget. Det är processen mot ett köp och att bli en återkommande kund. Det är mycket som händer in i mellan dessa stadier, därför vill du som företag hela tiden finnas där för att stötta under kundresan. Du vill uppmuntra de att ta nästa steg och ge de den information som de behöver för att kunna fatta ett beslut. 

Du kan exempelvis påminna de genom mail, ge specifika erbjudanden och jobba med olika digitala kanaler. Se till att ditt företag är där din målgrupp är och att de publicerar innehåll som drar deras uppmärksamhet. Lär dig om din målgrupps intressen och behov och försök visa hur du möter dessa. Att konstant bli påmind om ditt företag ökar sannolikheten att de tar ett kliv längre fram i kundresan och genomför ett köp.

Vad betyder inbound marketing?

Inbound marketing är motsatsen till outbound marketing och betyder helt enkelt att man försöker locka kunder till sig, istället för att direkt kontakta de. Kunderna får alltså komma till dig istället för att du kommer till dem. Det här kan du göra genom exempelvis SEO (Sökmotoroptimering), artiklar på din hemsida, möjligheten att registrera sig till nyhetsbrev, inlägg på sociala medier med användbar information och mycket annat.

Med inbound marketing blir din marknadsföring inte påträngande eller irriterande för den potentielle kunden, eftersom de bara blir nyfikna och gör det på egen vilja. Ingen gillar att bli pushade till något, folk vill oftast fatta sina egna beslut. Inbound marketing gör det här möjligt.