Skip to main content

Platsbaserad geospårning gör att företag kan spåra användare vart de än går med sina smartphones. Dessutom kan användare använda platsbaserade applikationer för att få vägbeskrivningar, hitta närliggande företag och annan användbar information. Denna information kan också användas av annonsörer för att marknadsföra kuponger, visa personliga annonser och mer. Men integritetsproblem kring användningen av denna information är ett stort problem. Hur hanterar företagen denna fråga? Här är några av sätten de kan skydda sin integritet.

GPS

Användningen av GPS för geospårning har många fördelar. Dess noggrannhet och tillförlitlighet begränsas endast av den mottagna satellitsignalen. Om spårningsenheten går offline under spårningsperioden kommer körsträckadata att vara felaktiga. GPRS, eller allmän paketradiotjänst, är ett annat alternativ för geospårning. De två är ofta förvirrade. GPS är dock ett satellitbaserat system som ger platsinformation i realtid. Den kan också användas för navigering och kartläggning.

IP-baserad spårning

IP-baserad geolokalisering är en användbar teknik för att bestämma geografisk plats, även om dess fördelar och nackdelar varierar. Denna teknik förlitar sig på en användares IP-adress, som är unik för varje IP-adress. Internetleverantörer har vanligtvis ett specifikt intervall av IP-adresser, och de kan delegera olika adresser till olika användare. Geolokalisering via IP kan dock vara felaktig och kan resultera i falska resultat. Trots denna begränsning har IP-baserad geolokalisering många fördelar och kan användas för att uppnå en mängd olika mål.

Geofängsel

Även om det är möjligt att sätta upp ett geo-stängsel runt ett företags plats, finns det en mängd andra möjliga användningsområden för geo-fence. En geo-inhägnad zon kan definieras runt en omkrets som är förutbestämd av företaget, eller det kan vara ett specifikt område som anställda bör undvika. Geofencing gör att företag kan sätta upp varningar när ett fordon kommer in i eller lämnar ett geoskyddat område.

GPS-baserad spårning

Geotaggning avser processen att associera geografisk information med media. Under en nödsituation tillhandahåller GPS-baserad geospårning data som kan hjälpa till att bedöma skador och påskynda responsen. Informationen tillhandahålls i realtid och GPS-baserad geospårning gör att räddningspersonalen kan övervaka var fordonen befinner sig och bedöma arbetets framsteg. Till exempel kan geotaggning hjälpa räddningspersonal att spåra fordon under en orkan så att reaktioner minut för minut kan göras.

Platsbaserad spårning med SureMDM

Om du behöver geolokalisera dina mobila tillgångar för att säkerställa att de är säkra kan du använda platsbaserad spårning med SureMDM. Du kan också avlägsna enheter på distans, vilket kan förhindra obehörig åtkomst till företagsdata. I vissa fall tillåter företag anställda att använda företagets tillgångar utanför arbetstid. Detta kan öka kostnaderna, minska produktiviteten och till och med skada dina enheter. För att förhindra sådana situationer, installera SureMDM-applikationen på alla mobila enheter.